Churn

Co to jest Churn? - Definicja

Churn to termin używany do opisania sytuacji, gdy klient przestaje korzystać z usług lub produktów firmy. W kontekście subskrypcji lub usług opartych na członkostwie, oznacza to rezygnację klienta z subskrypcji lub nieprzedłużanie umowy. W szerszym sensie, churn może dotyczyć także jednorazowych klientów, którzy po zakupie nie wracają już do danej marki. Churn jest wyzwaniem, szczególnie w branżach o wysokiej konkurencyjności, gdzie pozyskanie klienta jest kosztowne i trudne.

Co to jest Chrun?

Spis treści

Czym jest Churn Rate?

Churn rate, zwany też współczynnikiem utraty klientów, to procentowy wskaźnik obrazujący, jaka część klientów opuściła firmę w określonym czasie. To ważna metryka dla firm subskrypcyjnych, takich jak serwisy streamingowe, telekomunikacyjne czy usługi SaaS (Software as a Service). Churn rate pozwala firmom zrozumieć, jak długo średnio klient pozostaje z nimi i jak duża jest wartość życiowa klienta (Customer Lifetime Value – CLV). Im niższy jest churn rate, tym lepiej dla finansowego naszej firmy.

Jak powiedzieć Churn po polsku?

W języku polskim termin „churn” najczęściej tłumaczy się jako „odsetek utraty klientów” lub „wskaźnik rotacji klientów”. Chociaż bezpośrednie tłumaczenie może nie oddawać pełni kontekstu znaczeniowego, który niesie ze sobą angielski termin, polskie odpowiedniki pozwalają na zrozumienie istoty zjawiska w kontekście zarządzania relacjami z klientami.

Jak obliczyć churn w ecommerce?

W ecommerce, czyli handlu elektronicznym, obliczenie churn rate może być nieco bardziej skomplikowane niż w modelach subskrypcyjnych, ponieważ nie zawsze mamy do czynienia z regularnymi płatnościami. Jednak można to zrobić, analizując zachowanie zakupowe klientów. Oto przykładowy sposób obliczenia:
Przykład: Jeśli na początku kwartału miałeś 1000 klientów i 100 z nich nie dokonało ponownego zakupu, twój churn rate wynosi 10%.
Zarządzanie churnem w ecommerce często wiąże się z analizą przyczyn, dla których klienci rezygnują z ponownych zakupów. Czy to kwestia satysfakcji, ceny, dostępności produktów, czy doświadczeń z obsługą klienta? Zrozumienie tych czynników jest kluczowe dla opracowania strategii zatrzymywania klientów.

Jak zmniejszyć churn rate?

Zmniejszenie churn rate wymaga kompleksowej strategii, która często obejmuje:
Churn to nie tylko sucha statystyka, ale przede wszystkim sygnał dla firmy, że warto zrewidować strategię wobec klientów. Przeanalizowanie i zrozumienie churn rate pozwala na wdrażanie skutecznych strategii zatrzymywania klientów, które są niezbędne dla stabilnego wzrostu i zysków.
Ikona plików cookies

Ustawienia plików cookies

Używamy plików cookies, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z naszej strony. Możesz wybrać, które pliki cookies chcesz zaakceptować.
Ikona plików cookies

Informacje o plikach cookies

Szanujemy Twoją prywatność

Używamy plików cookies lub podobnych technologii w celu zapewnienia Ci dostępu do serwisu, usprawniania jego działania, profilowania i wyświetlania treści dopasowanych do Twoich potrzeb. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia plików cookies lub podobnych technologii poprzez zmianę ustawień prywatności w przeglądarce bądź aplikacji lub zmianę swoich preferencji w zakładce Ustawienia cookies w stopce strony. Pamiętaj, że zmiana ta może spowodować brak dostępu do niektórych funkcji serwisu.
Dane osobowe dotyczące korzystania z serwisu, w tym zapisywane i odczytywane z plików cookies lub podobnych technologii będą przetwarzane w celu zapewnienia dostępu do serwisu, w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach wewnętrznych związanych ze świadczeniem usług oraz prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym dowodowych, analitycznych i statystycznych, wykrywania i eliminowania nadużyć oraz w celu wykonywania obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Przysługuje Ci prawo do dostępu do danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, sprzeciwu, sprostowania oraz cofnięcia zgód w każdym czasie. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych oraz przysługujących Ci uprawnień, informacje dotyczące plików cookies lub podobnych technologii, w tym dotyczące możliwości zarządzania ustawieniami prywatności, znajdują się w Polityce Prywatności.