Model ARIMA analizuje zależności w historycznych danych i wykorzystuje te informacje do prognozowania przyszłych wartości. To, co wyróżnia ARIMA, to zdolność do modelowania różnych rodzajów danych szeregów czasowych, w tym tych z trendami i sezonowością, poprzez uwzględnienie składników autoregresji (AR), średniej ruchomej (MA) oraz różnicowania (I).
ARIMA i model autoregresyjny nie są tym samym. Model autoregresyjny, znany jako AR, jest tylko jednym z elementów modelu ARIMA. Model AR używa jedynie zależności między obserwacjami i ich opóźnionymi wartościami. ARIMA rozszerza ten model poprzez dodanie procesów różnicowania i średniej ruchomej.
SARIMA, czyli Seasonal ARIMA, to rozszerzenie modelu ARIMA, które dodatkowo uwzględnia sezonowość w danych. Model SARIMA ma dodatkowe parametry, które pomagają wyjaśniać sezonowe zmiany w danych, co jest szczególnie ważne w takich przypadkach jak miesięczne dane sprzedażowe, które wykazują wzory powtarzające się co roku.
Model ARIMA jest zatem niezwykle cennym narzędziem pozwalającym menedżerom i analitykom biznesowym prognozować przyszłość z większą dokładnością. Zaawansowana analiza szeregów czasowych, którą oferuje ARIMA, to fundamenty przewidywania wspierające podejmowanie świadomych decyzji biznesowych. Umożliwia to przedsiębiorstwom nie tylko reagowanie na zmiany, ale także przewidywanie ich i proaktywne działanie przed ich wystąpieniem.